بررسی زیبایی شناسی بیانی در سروده های سید علی موسوی گرمارودی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده یعقوب علی عبدی
- استاد راهنما مهدی شریفیان نجمه نظری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
این پایان نامه در پنج فصل است:1-مقدمه،فرضیات واهداف تحقیق .2 -تعریف شعر،نقد ادبی وبیان،زندگی وآثار شاعر.3-روش پژوهش.4- صورخیال و موسیقی شعرموسوی.5- نتیجه. موسوی گرمارودی ، شاعرِمعاصر،دربیش تر قالب های سنتی، نیمایی وسپید،شعر گفته است. او بیش ترشاعر محتواست تا صورت. مذهب،انقلاب ومقاومت مهم ترین موضوعات شعراوهستند.اشعار سنتی او از نظر زبان وبیان به سبک گذشتگان است. بسیاری ازتشبیهات واستعارات آن کلیشه ای وتکراری است. تشخیص هم در شعر او زیاد دیده می شود.دراشعار نیمایی و سپید او نوآوری هایی نیز دیده می شود. مجاز ،کنایه،تمثیل و کهن الگو درشعر او بسیار اندک است.برخی از اسطوره های ملی ومذهبی را در شعرش آورده است. نمادهای اواغلب قراردادی ،عمومی وساده است .نمادشکنی درتوصیف یکی ویژگی های سبکی اوست. شعر موسوی از نظر کاربردعناصربیانی خیلی درخشان نیست. دراشعار سنتی از اوزان رایج و مشهوراستفاده کرده و بیش ترِاشعارش مردّف است.موسیقی بیرونی در اشعار نیمایی وسنتی معمولی ومعتدل است.شعر موسوی از نظر کاربرد« بدیع» خیلی پربار نیست. درپارادوکس وایهام نوآوری هایی دارد.زبانِ اشعارسنتی-اش،ادبی است.دراشعار نیمایی وسپید از زبانِ کهن (آرکائیک) وزبان عامیانه بهره برده است.خلاصه این که،موسوی گرمارودی درحوزه ی ِصورخیال وموسیقی شعر شاعری متوسط است.
منابع مشابه
بررسی تلمیح در اشعار سید علی موسوی گرمارودی و محمدعلی معلم دامغانی
موسوی گرماوردی و معلم دامغانی تلمیخات را با انگیزههایی چون روایت داستانهای دینی و تاریخی، سیاسی و یا بیان افکار و عقاید خود به کار گرفتهاند و بر آن بودهاند تا شعر را به عنوان منبع آگاهی برای مردم زمانه ارایه دهند. یافتههای این تحقیق که به شیوۀ کتابخانهای و اسنادی و به روش تحقیق توصیفی انجام یافته است، بیانگر آن است که درصد استفاده موسوی گرمارودی در اشعارش از تلمیحات بیشتر بوده است؛ موسو...
متن کاملبررسی تلمیح در اشعار سید علی موسوی گرمارودی و محمد علی معلم دامغانی
موسوی گرماوردی و معلم دامغانی تلمیخات را با انگیزه هایی چون روایت داستان های دینی و تاریخی، سیاسی و یا بیان افکار و عقاید خود به کار گرفته اند و بر آن بوده اند تا شعر را به عنوان منبع آگاهی برای مردم زمانه ارایه دهند. یافتههای این تحقیق که به شیوۀ کتابخانهای و اسنادی و به روش تحقیق توصیفی انجام یافته است، بیان گر آن است که درصد استفاده موسوی گرمارودی در اشعارش از تلمیحات بیشتر بوده است؛ موسو...
متن کاملفلسطین در شعر سیّد علی موسوی گرمارودی و علی فوده
در برهة کنونی تحت تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی مردمان مشرقزمین، ادبیّات مقاومت به عنوان شاخهای از ادبیّات متعهّد - که در نتیجة عواملی چون ظلم، تجاوز، استبداد، اختناق و دیگر مسائل شکل گرفته و دلاوریها و پایداریهای مبارزان را ثبت نموده - در ادبیّات زبانهای گوناگون جایگاه ویژهای یافته است که از برجستهترین نمونههای آن، ادبیّات مقاومتِ فلسطین است. ادبیّات کسانی که پرداختن به مقاومت فلسطین، مهمترین ...
متن کاملبررسی زبان حماسی در سروده های موسوی گرمارودی
زبان حماسی، زبانی ست فاخر، دارای سبکی عالی و الفاظ و عبارات سنگین و مطنطن هستند؛ به گونه ای که از زبان عادی فاصله می گیرد و برجستگی خاصی پیدا می کند. این زبان، نه تنها در شعر کهن، بلکه در شعر نو نیز وارد شده و شاعران، متناسب با مقتضای زمانی خود، از آن استفاده کرده اند. از جمل? این شاعران، سیّد علی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده، محقّق ادبی و خالق آثار برجسته در حوز? شعر آیینی و پایداری است که در ف...
15 صفحه اولسبک ایدئولوژیک شعر عاشورایی معاصر مطالعۀ موردی؛ شعر علی معلم، علی موسوی گرمارودی و طاهره صفارزاده
در این پژوهش با بررسی اشعاری از سه شاعر برجستة عاشورایی نشان داده شده است که این شاعران تا چه حد به چارچوبِ ایدئولوژی اسلامی (که مد نظر شاعران بوده است) پایبندی داشته و تا چه حد به خطوط قرمز نزدیک شدهاند و همچنین مشخص شده است که نوآوریهای شاعرانه و مفهومسازیهای ایدئولوژیکِ آنان در اشعارشان چه مواردی بوده است. در مجموع چنین نتیجهگیری شد که علی معلم دامغانی، شاعری سنتی است که گاهی برای پرورد...
متن کاملتحلیلِ گفتمانِ انقلابی در شعر موسوی گرمارودی
علی موسوی گرمارودی یکی از شاعران قبل از انقلاب اسلامی است که شعر نو را با مایههای مذهبی و انقلابی سروده و پس از انقلاب نیز شیوۀ خود را تداوم بخشیده است. شعر او از همان ابتدا با روح مبارزاتی و گونهای تعهد اجتماعی و انسانی پیوند داشت و مفاهیم و موضوعاتی را در بر میگرفت که دارای صبغۀ مذهبی بود؛ همچنین ظرفیت تبدیلشدن به نوعی گفتمان انقلابی را داشت. گفتمان انقلابیِ گرمارودی، مبتنی بر نگرش فلسفی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023